Jag är obotligt nyfiken.Bl.a på hur kroppen och hälsa fungerar.Sen är det roligt att blogga.Min ide är att inte riktigt veta vart jag är på väg,jag tar något från det inlägg jag håller på med och undersöker vidare.Jag lär mig själv under tiden.

fredag 24 januari 2014

MELATONIN

MELATONIN
NATTENS HORMON: ZZZZZZZZ nu sover vi gott,ELLER?

SOLLJUS:Vi tillbringar naturligtvis tid ute varje dag.
Ljuset stänger av melatoninproduktionen och kalibrerar
vår kropps huvudklocka.Bra att få en dos solljus direkt när 
vi stigit upp.
MOTION: Jajemensan motionera gör vi ju också.Vi tar en 
rejäl promenad regelbundet. Motion och styrketräning
är också en faktor i melatoninproduktionen.Vad jag förstår 
så sätter träningen igång tryptofan och serotonin 
omsättningen med dunder och brak Dessa två
substanser behöver kroppen för att bilda melatonin.
ÄTER NÄRINGSRIKT:Jo då,vi stoppar i oss massor av 
god näring.Utgångsämnet för melatonintillverkningen 
är tryptofan och serotonin.B-vitaminer behövs också.
VATTEN:Vi är flitiga vattendrickare.
LUGN OCH HARMONI:Stressa, nej absolut inte
 det bryr vi ju oss överhuvudtaget inte om,eller hur?
När dom lugna och harmoniska alfa-vågorna får husera
produceras gott om melatonin
SOVER MÖRKT:Tallkottkörteln vill ha mörkt för att
tillverka tillräckliga mängder melatonin.Även minsta lilla 
ljus-stråle kan störa produktionen.

ÖVRIGT
Tillverkas av tallkottskörteln och av
enteroendocrine celler i magenhttp://www.naturalnews.com/033554_melatonin_immune_fun
ction.html
(Vi sliper inte undan.Vara ute,motionera äta näringsrikt,sova och sluta stressa det återkommer hela tiden vad jag än läser på om.Det är det denna blogg handlar om, att jag lär mig själv,det svåra är att verkligen sköta dom här sakerna,regelbundet, eller hur?)

FÖR MYCKET MELATONIN
Vi kan mycket väl producera för mycket melatonin
på vinterhalvåret och på så sätt få vinterdepression
Här är receptet  LJUS och återigen LJUS
Lyser solen med sin frånvaro köp en ljusterapilampa
http://iform.se/valbefinnande/hall-dig-glad-hela-vintern
eller denna länkhttp://fis.eqology.com/index.php?do=category_show&tag=Nyheter/H%C3%A4lsa&page_id=235

GER MINSKAD RISK FÖR BL.A
Bröstcancer
Prostata cancer
Hjärtsjukdom
Diabetes
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/10/10
/melatonin.aspx

I MAT
Körsbärsjuice
Att dricka ett glas juice varje kväll kan hjälpa
oss att sova bättrehttp://mabra.com/svart-att-somna-har-ar-juicen-som-hjalper/

NÄSTA INLÄGG
Kommer att bli en sammanfattning
Sen undrar jag hur vi får i oss tryptofan och lär mig mer om denna
substans.
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar